Zona de baixes emissions i emergència climàtica

Sessió informativa al districte sobre la ZBE

El proper dimarts dia 3, a les 18.30 h, al Centre Cívic Vil·la Urània hi ha una sessió informativa sobre la Zona de Baixes Emissions al districte. Sessions com aquesta s’estan fent a tots els districtes així com una campanya comunicativa per diferents mitjans, transport públic, ràdio i televisió, a fi d’explicar de la manera més àmplia possible la importància i necessitat d’aquesta important mesura.

En la sessió prevista a Vil·la Urània, s’informarà de la greu problemàtica sobre la qualitat de l’aire que pateix actualment la ciutat de Barcelona, de la necessitat i urgència de fer-hi front i de tots els aspectes tècnics i normatius que implica la Zona de Baixes Emissions. A sota teniu el cartell de la convocatòria de la sessió informativa.

ZBE i emergència climàtica a partir de l’1 de gener de 2020

El proper dia 1 de gener de l’any 2020 i coincidint amb el decret de declaració d’emergència climàtica, es posarà en marxa a Barcelona la Zona de Baixes Emissions (ZBE), amb la intenció de reduir la contaminació ambiental i millorar la qualitat de l’aire i la salut pública a la ciutat.
S
egons l’Agència de Salut Pública de Barcelona, l’any 2018 la contaminació de l’aire va provocar 351 morts prematures, i des de l’any 2010 es calcula que han mort per aquesta causa 3749 persones, essent les persones grans, les dones embarassades i els infants les més afectades.

En la lluita contra la contaminació cal treballar sobre múltiples fronts i calen actuacions combinades, ja que no hi ha solucions fàcils úniques que resolguin el problema a les grans ciutats. Tot i això, és el trànsit de vehicles privats motoritzats el que genera el contaminant principal de la ciutat: el diòxid de nitrogen (NO2), al qual el 48% de la població està exposada en valors superiors als recomanats per l’OMS i per la Unió Europea; i superem així mateix els valors recomanats en l’exposició continuada a partícules en suspensió. És per això que la Comissió Europea ha denunciat la ciutat de Barcelona per no complir la directiva de la qualitat de l’aire.

Què és la Zona de Baixes Emissions (ZBE)?

La ZBE és una àrea on s’establiran restriccions de trànsit que compren l’interior dels límits establerts dins la Ronda de Dalt i la Ronda Litoral, i afecta, per tant, als municipis de Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Cornellà de Llobregat i Sant Adrià de Besòs. Dins les rondes es podrà continuar circulant, però no entrar a l’interior dels seus límits.

Quan i com s’estableixen les restriccions?

A partir de l’1 de gener de 2020 es restringirà l’accés a :

· Turismes sense distintiu ambiental de la DGT (gasolina anteriors a Euro3 i dièsels anteriors a Euro4).

· Motocicletes, ciclomotors i quadricicles lleugers sense distintiu ambiental de la DGT.

· A partir de l’1 de gener de 2021 s’ampliaran les restriccions a les furgonetes, camions i vehicles de transport col·lectiu (autobusos i autocars) sense distintiu ambiental de la DGT.

Horaris de les restriccions: de dilluns a divendres laborables, de 7 a 20 h.

Excepcions i sancions:

– Podran circular vehicles de persones amb mobilitat reduïda i els serveis d’emergències i essencials.

– Els turismes, motos i motocicletes afectats sense etiqueta podran circular un màxim de 10 dies l’any, amb autorització personal

– Les sancions per incompliment començaran a l’1 d’abril i seran a partir dels 100 en funció de la gravetat de la infracció.

Barcelona serà la primera ciutat de l’Estat a aplicar aquesta mesura a bona part del seu territori i amb la seva implantació s’espera que:

· Disminueixin un 15% les emissions de NO2.

· Es redueixin un 6% les emissions de CO2.

· Uns 50.000 cotxes i 100.000 motos sense etiqueta deixin de circular per la ciutat.

L’entrada en vigor de la ZBE va acompanyada d’altres mesures complementàries com la targeta T-verda, que proporciona transport públic gratuït durant tres anys a les persones que renunciïn al seu vehicle privat. Amb aquesta mesura queda clar que no es vol que es produeixi una renovació de la flota, ni cap a vehicles menys contaminants ni cap al vehicle elèctric. El vehicle elèctric té avantatges davant els de combustió, però s’ha de tenir en compte que també genera contaminació de partícules en circular i l’electricitat que el fa moure també genera emissions en produir-se; per tant, el seu ús està indirectament lligat als combustibles fòssils i nuclears. Un tema a banda és el problema dels minerals metàl·lics presents a les bateries, l’extracció dels quals genera un gran impacte ambiental i territorial, especialment en els països del sud global,i la qüestió no resolta del seu reciclatge. Finalment, la substitució del parc de vehicles privats per cotxes i motos elèctrics no soluciona el greu problema d’ocupació d’espai públic que tenim a la ciutat, espai que hauria de destinar-se a les persones i no als vehicles.

Altres mesures que s’afegeixen a l’entrada en funcionament de la ZBE són la promoció de la compra de bicicletes elèctriques (via l’AMB) i la compra de nous autobusos per part de TMB, la velocitat mitjana dels quals s’espera que augmenti en reduir-se la quantitat de cotxes i motos que circulin.

La població amb menys recursos econòmics de la ciutat i també les dones, que no tenen tants cotxes i motos i que es desplacen prioritàriament caminant, en bicicleta o transport públic, es veuran afavorida per aquesta mesura ja que cal recordar que un 30% de la població adulta de la ciutat no té carnet de conduir i entre la població amb menys renda de la ciutat el volum de motorització és molt baix: menys del 15% dels habitatges.

És evident que la implantació de la ZBE millorarà la qualitat de l’aire que respira la totalitat de la població de la ciutat per un igual. Pot semblar una mesura insuficient per resoldre el gran problema de la contaminació però és un primer gran pas per fer una ciutat més neta, tranquil·la i saludable.