El districte de Sarrià – Sant Gervasi està treballant en dos projectes molt importants i que responen a una demanda antiga de gran part del veïnat. Es tracta de la reforma del carrer Balmes entre la plaça Molina i la plaça Joaquim Folguera, en fase final de redacció del projecte executiu, i de l’avinguda Príncep d’Astúries, que ja està en obres des d’aquest mes de març.
Les dues mesures tenen un objectiu comú: convertir uns carrers que avui estan principalment dedicats al trànsit viari i que moltes vegades es converteixen en fronteres entre els barris en unes vies més amables on l’espai per a les persones guanyi terreny, integrant-les en el seu entorn, mantenint o millorant el transport públic i cercant solucions tècniques perquè la necessària reducció del trànsit privat en aquestes vies no impacti negativament en els carrers veïns.
En tots dos casos, això suposa evidentment que s’eixamplaran les voreres, que es milloraran i s’incrementaran els passos de vianants, entre els quals hi haurà menys distància, i que s’estendrà la continuïtat de les voreres a nombroses interseccions amb els carrers per donar prioritat al vianant. La nova distribució d’aquestes vies i l’espai guanyat permetrà que hi hagi noves zones d’estada, més mobiliari urbà, més verd, més arbres, parades de transport públic més còmodes i noves zones perquè les motocicletes aparquin a la calçada. Aquestes intervencions també han de servir per impulsar el comerç existent i facilitar la creació de nous establiments, per així revitalitzar l’activitat comercial.
L’eixamplament de les voreres implica una disminució de l’espai destinat al trànsit privat, mesura que va en consonància amb la necessitat de reduir el soroll i la contaminació, que avui es troba força per sobre dels límits màxims establerts per la Unió Europea i l’Organització Mundial de la Salut.
Avançar en aquesta direcció no està mai exempta de conflicte, ja que qualsevol canvi de fons als nostres carrers acaba afectant els costums diaris de molts veïns i veïnes. Per aquesta raó i per tenir en compte totes les afectacions, s’han fet els estudis de mobilitat pertinents, que inclouen el detall dels fluxos actuals i futurs de trànsit en tots dos carrers, tant de pujada com de baixada, la capacitat d’absorció dels carrers veïns i les possibilitats de redistribució de tot tipus de serveis viaris.
Esperem que ben aviat puguem començar a gaudir conjuntament d’unes noves vies més tranquil•les i saludables per encaminar-nos cada cop més cap a una ciutat més amable i humana.
Joan Manel del Llano, consller de Barcelona en Comú SSG