El projecte de traçar un carril bici al llarg de tota la Via Augusta que enllaci l’Eixample amb Sarrià arrenca a l’inici del mandat amb la execució del tram fins a Laforja.
Doncs bé, el 7 de novembre han començat els treballs del tram fins a Ganduxer. A més a més aprofitant les obres de construcció del carril, s’ampliarà la vorera davant l’escola Lurdes, executant així un dels projectes guanyadors de la convocatòria de Pressupostos Participatius Cuidem la infància i el medi ambient a l’Escola Lurdes.
El següent tram, fins a Dolors Monserdà, primer classificat als Pressupostos Participatius, començarà a executar-se cap a finals de mes amb una durada prevista de 6 mesos. Destaquem que, un cop més, s’aprofiten els treballs per afegir la construcció de nou passos de vianants addicionals per tal de millorar la seguretat a la Via Augusta també per als vianants.
S’ha de dir que la redacció dels projectes d’ambdós trams ha estat tècnicament molt exigent, doncs ha requerit resoldre dificultats derivades d’una via travessada per altres vies en angles diversos, amb varies línies de bus cadascuna amb els seus girs, amb la necessitat de garantir la seguretat de la bici a un carrer que és via d’accés des del Vallés i amb la dificultat afegida de estar dividida en una dotzena de sub-trams de diferents amplades i peculiaritats.
Tot i així s’ha aconseguit guanyar dos carrils bici (un en cada sentit), donar al carril bus l’amplada requerida per què no hagi d’envair altres carrils i reduir només un dels carrils de circulació del vehicle privat.
La solució a la que s’ha arribat és potser la millor de les solucions possibles en aquest moment, donades les formes de desplaçar-se que ens trobem al districte. Recordem que al Pla de Mobilitat de Sarrià Sant Gervasi 2017-2023 partim d’un ús del vehicle privat del 37% (11 punts més que la mitjana de Barcelona) i només del 1,5% en bicicleta. L’objectiu del pla fins al 2023 és més que doblar l’ús de la bici (+138%), augmentar els desplaçaments en transport públic en un 12% i reduir l’ús del vehicle privat en un 21% per apropar-nos a la mitjana de la ciutat.
Arribar a la ciutat que volem, descarbonitzar el transport i instal·lar-nos en nous hàbits de desplaçaments i de vida que siguin sostenibles no sempre s’aconsegueix d’un dia per l’altre, cal un esforç continuat que es materialitza en èxits que donen pas a noves situacions des de les que els següents èxits son possibles.
Ara toca conviure amb les obres de la millor manera possible i celebrar el carril bici fent-lo servir al mateix temps que transformem, no només els carrers i els hàbits, si no també la imatge col·lectiva del que és possible a la ciutat.